SAYI 101 / TEMMUZ-AĞUSTOS 2006

 



HISTORICAL BACKGROUND OF THE BLACK ARTS MOVEMENT (BAM) Kalamu ya Salaam
When discussing social movements, establishing start and stop dates is often an arbitrary exercise. BAM is particularly difficult to pin down to a specific start and stop date because of the nature of its beginning in far flung, grassroots activities which were often unrelated to each other. Nevertheless, if we claim that BAM was an important movement then we need to be able to locate this movement in history. In keeping with our L/N/L conceptual model, I mark the beginning point of BAM in the national phase and the end point of BAM in the disruption/decline of the second grassroots phase.
>>>

ASSATA SHAKUR: "A 20TH CENTURY ESCAPED SLAVE"
Assata Shakur
My name is Assata ( "she who struggles" ) Shakur ( "the thankful one" ), and I am a 20th century escaped slave. Because of  government persecution, I was left with no other choice than to flee from the political repression, racism and violence that dominate the US government's policy towards people of color. I am an ex political prisoner, and I have been living in exile in Cuba since 1984. I have been a political activist most of my life, and although the U.S. government has done everything in its power to criminalize me, I am not a criminal, nor have I ever been one. In the 1960s, I participated in various struggles: the black liberation movement, the student rights movement, and the movement to end the war in Vietnam .. >>
>

SANATTA ÜÇÜNCÜ YOL: LATİN AMERIKA M. Kubilay Akman
Modern dünyada plastik sanatlar alaninda, daha bircok alanda oldugu gibi, Amerika ve Avrupa iki onemli merkez olarak yapilandi. Antik Yunan'dan bugune Avrupa, kendi geleneklerini guncellikle bulusturan bir tarz izlerken; Amerika, mevcut tarihsel ve sosyal gercekleri nedeniyle, kozmopolit bir zemin uzerinde yeniliklere kucak acti. ABD, sahip oldugu medya ayricaliklari kanaliyla kendi gundemini global bir duzeye ulastirdi ve plastik sanatlar alaninda yerel tarihsel dinamikleriyle (kizilderili kulturleri) etkin bir bag kuramadi. Bu iki yolun disinda, Latin Amerikan sanati bize ucuncu bir alternatif sunuyor. >>>


NietzscheMATEMATİK VE HATALARNurettin Çalışkan
Eminim ki bir çoğunuz, lokantada içtikleri çorba sonrasında hesabı karıştıran üç kişinin macerasını duymuşsunuzdur. Üç arkadaş lokantaya girerler vegarsondan çorba isterler. Çorbalarını içtikten sonra sıra hesap ödemeye gelir. Hesabı ödemek için herkes onar lira verir. Garson para üstü olarak beş lira getirir. İki lirasını garsona bahşiş olarak bırakan üçlü, birer liralarını ceplerine atarlar. Sonra yaptıkları hesapta ise, çorbalara dokuzar lira ve garsona iki lira verdiklerini, bu paranın toplamının 29 lira olduğunu görürler. Peki o zaman bir lira nerededir? >>>

BULANIK MANTIK MATEMATİĞİ BULANDIRIR MI?
Can Başkent
Hepimiz, örneğin 25'ten küçük doğal sayıların kümesini rahatlıkla yazabilir ve bu küme üzerinde, fonksiyon tanımlamak gibi, matematiksel işlemler gerçekleştirebiliriz. Aynı şekilde, apartmanımızda yaşayan evli çiftlerin sayısını da basit sayma işlemiyle bulabiliriz. Fakat iş küçük doğal sayıları belirlemeye ya da apartmanımızdaki mutlu evli çiftleri belirlemeye gelince…1965'te İranlı bilgisayar ve elektronik bilimcisi Lütfü Askerzade (İngilizce metinlerde Lotfi A. Zadeh), Bulanık Kümeler (Fuzzy Sets) başlıklı bir makale yayınladı. Berkeley Kaliforniya Üniversitesi'nde profesör olan L. A. Zadeh, bu tarihin dört yıl öncesinde, 1961'de, yayımladığı bir makalesinde “olasılık dağılımıyla tanımlanamayan bulanık ya da belirsiz nicelikler için farklı bir matematiğe” ihtiyaç olduğunu yazıyordu. >>>

A NEGATIVE Dalia Staponkute
I've ve got many names and a tangled history, which occupies my centre as giant Hephaestus of rough glass shards masterfully joint together. The massive sculpture-mount bears a modern name: the Poet. A poet is a haystack of cold weapons in my heart. Not even a nameless vagabond, a scruffy cat, a stray dog or a global dove wouldn't dear to look for a snug berth in the Poet's bosom. A poet in a post-modern province is a cutting-edge loneliness resting on a rusting pedestal and covered in thick dust. These are not the only symbols that speak to my peculiarities. Once upon a time, I was famous with my ‘Venetian flower,' a perfectly circular wall-ring with defensive petal-shape turrets. Mediterranean civilizations have a deep knowledge of erecting walls with great precision.
>>>

YANSIBİLİM AÇISINDAN PORNOGRAFİ
Ulaş Başar Gezgin
Yansıbilimsel çalışmalarda ortaya çıkan en önemli bulgu, sanılanın tersine, porno izlemenin tek başına tecavüz gibi eşeysel suçlara yol açmadığı.Her porno, suça yol açmıyor ama şiddet içeriği yüksek pornolar ile eşeysel suçlar arasında bir ilişki olduğu gözlemleniyor. Ayrıca, kadın düşmanlığı gibi tutumlara sahip insanlar içerisinden porno izleyenlerin eşeysel suç eğilimi taşıdıkları bulgulanıyor. Aynı araştırmacılar, daha önceki bir çalışmalarında, tecavüz etme ve eşeysel zora başvurma eğilimlerinin, kişilerarası şiddet uygulamaya yönelik tutumların yokluğunda, tek başına porno izlemeyle ilişkili olmadığını bulgulamışlardır. >>>

KENT VE ROMAN, ŞEHİR VE ŞİİR Bora Ercan
Yaşanan çağın ve coğrafyanın edebiyata ve sanata doğrudan yansıması kaçınılmazdır. Dünyanın belki de son 2000 yıldır en büyük ve en güzel şehirlerinden biri olan İstanbul'un ülkemizde gerek modern edebiyatın doğduğu yer olmasıyla gerekse yüzlerce yıllık kültürel birikiminin ve fiziksel güzelliğinin etkisiyle başta şiir olmak üzere edebiyatımızı derinden etkilediği de bir gerçektir. Yüklü bir şiir geleneği olan yazın tarihimizin temelleri üzerinde ‘dünyada hiçbir şehir için İstanbul'a olduğu kadar şiir yazılmamıştır', dersek ortaya abartılı bir önerme koymamış oluruz. >>>

‘NAMUS MURDERS' IN TURKEY AS A SOCIOLOGICAL PHENOMENON M. Kubilay Akman
Turkey has a unique position both among Muslim and European countries as located like a bridge between the East and the West, Islam and Christianity, modernity and tradition. And it is possible to witness the reflections of this role and being in-between in economic, political, cultural, artistic and the other social fields. Although the in-between features of Turkey make it richer and more colorful than its neighbors culturally, it may cause some social problems too. ‘Namus Murders' are one of the most tragic ones of these problems. These murders are also named as “tore murders'.
>>>


ODTÜ TARİHÇE- 2 ÇALIŞMALARI (1980 - 2000) >>>>

ÇIPLAK MODEL GORBAÇOV VS. Gül Büyükbay
95'in bahar aylarıydı. Üçlü Anfinin altındaki resim atölyesine ilk kez çıplak model gelecekti, aramızda para toplayıp Gazi Üniversitesinde bu işi yapan insanları davet ediyorduk. Bu biz seçmeli resim öğrencileri için önemli bir gündü, ama bir yandan da Gorbaçov’ un spor salonunda konusma yapacağı ilan edilmişti. Yüzüncü Yıl kapısındaki yokuşu inerken spor salonunun önünde toplanmış arkadaşlarımı gördüm; bir anlık çıplak model mi, Gorbaçov mu kararsızlığından sonra, topluluk ruhu beni içinde çekti. İçeriye illa ki girilecek ve Gorbaçov’ a sorular yöneltilecekti. Ortalık gittikçe kalabalıklaşıyordu. Bir süre sonra anlaşıldı ki demokratik bir ortam olduğu söylenen üniversitemizde salona yalnızca ODTÜ koleji öğrencileri alınıyor, üniversite öğrencilerine giriş izni verilmiyordu, toplulukta doğal olarak bir gerginlik oluştu. Düşünüyorum da bu gerçekten saçmalık, ne amaçla neye niyet yapıldığını hala daha anlamıyorum.
>>>




>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
İzinsiz Gösteri'de yayımlanan yazılar ve görselller izin alınmadan ya da kaynak gösterilmeden kullanılamaz.